«لیلة الرغائب» سنّت یا بدعت؟!
چند
سالی است به مدد تبلیغات صدا و سیما، اعمال «لیلة الرغائب» و بهجا آوردن
آن میان مردم، بهویژه نسل جوان خیلی رایج شده؛ امّا ظاهراً این اعمال،
سندیّت درستی ندارد که در این متن، مختصراً به آن میپردازیم.
ابتدا بخشی از صحبتهای آیتالله مددی در درس خارج اصول در تاریخ 20/7/1390 را نقل میکنیم:
«همین
صلات لیلة الرغائب که باز هم سید بن طاووس این را نقل کرده؛ به عین این
سند و متن -که اصلاً متن و سند هم مال آنها{یعنی اهل تسنّن} است- در کتاب
موضوعات ابن جوزی{سنّی} آمده!!...
اسمش را هم گذاشته اند شب آرزوها!!
لیلة الرغائب! یک حدیثی است که آثار جعل از سر تا پای آن واضح است! خوب این
چه درجه و قوت احتمالی برای آدم میآورد؟!...
چون اهل سنّت که شما
میدانید به چه وضعی نماز تراویح را میخوانند در ماه رمضان! بعد از نماز
تراویح، در طی سال، شب جمعه اول ماه رجب در مساجد جمع میشوند و این نماز
لیلة الرغائب را میخوانند؛ یعنی لیلة الرغائب از لیالی مشهوره اهل سنّت
بعد از تراویح است!! تراویح، درجه اوّل! به خاطر همین حدیث جعلی و لیلة
الرغائب، درجه دوم!!...»
-----
برای توضیح بیشتر میتوان گفت:
بحث
لیلة الرغائب و اعمال آن شدیداً در میان عوام اهل سنّت رواج داشته و دارد؛
امّا علمای اهل سنّت از همان ابتدا، با آن مخالفت شدیدی داشتند. برای
نمونه میتوان از ابن جوزی و نووی و دیگر بزرگان حدیث اهلسنّت نام برد که
سند این روایت را بسیار ضعیف دانسته و عمل لیلة الرغائب را بدعتی بزرگ
شمردهاند.
ابن جوزی مینویسد:
«هذا حدیث موضوع علی رسول الله
صلی الله علیه و سلّم، ... و سمعت شیخنا عبد الوهاب الحافظ یقول: رجاله
مجهولون، و قد فتشت علیهم جمیع الکتب فما وجدتهم!»
قال النووی:
«و
هاتان الصلاتان بدعتان مذمومتان منکرتان قبیحتان، و لا تغتر بذکرهما فی
کتاب قوت القلوب ـ لأبی طالب المکی ـ والإحیاء ـ للإمام الغزالی ـ ، ولیس
لأحد أن یستدل على شرعیتهما بما روی عنه علیه الصلاة والسلام أنه قال :
{ الصلاة خیر موضوع } فإن ذلک یختص بصلاة لا تخالف الشرع بوجه من
الوجوه ، ولا یغتر ببعض مَنِ اشْتَبَهَ علیه حکمهما من الأئمة فصنف ورقات
فی استحبابهما فإنه غالط فی ذلک... و قال أبو الفرج بن الجوزی: صلاة
الرغائب موضوعة على رسول الله وکذب علیه.» المجموع (4/ 61).
امّا
مایه تعجّب است که با اینکه علمای شیعه، رشد را در مخالفت اهل سنت میدانند
و حتی احادیث صحیح آنها را هم(در صورتی که در منابع شیعه مؤیدی برای آن
نیابند) رد میکنند، با چه ملاک و معیاری این روایت (که فقط در منابع
اهلسنت، آن هم با سندی غیرقابلاعتنا موجود است) را نقل و ترویج
نمودهاند؟!
پاسخی که به نظر میرسد، این است:
۱- سید بن طاووس بر مبنای قاعده «تسامح در ادلّۀ سنن» و بدون توجه به ضعف سند، آن را نقل کرده.
۲-
علمای بعد از سید بن طاووس هم، بر اساس همان مبنا و با توجه به ارادتی که
به سیّد و قداست او داشتهاند، این روایت را نقل کردهاند.
البته به جز مرحوم سید بن طاووس(ره)، مرحوم شیخ حرّ عاملی(ره) در وسائل و علامه مجلسی(ره) در بحار نیز، این روایت را نقل کردهاند:
شیخ
حر عاملی در وسایل الشیعه این نماز را به عنوان نماز رغائب در شب اول جمعه
ماه رجب، با سلسله سندی که علامه حلی به بنیزهره اجازه داده است، از رسول
خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل میکند و در پایان میگوید: سید بن
طاووس این حدیث را مرسلاً از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم نقل کرده
است.
علامه مجلسی این روایت را با سلسله سند اجازهنامه علامه حلی
به بنیزهره از انس از رسول خدا(ص) آورده و نام تکتک راویان را با شرح
رجالی برخی از آنها در ج 104، ص 123 نقل میکند که عبارتاند از:
1. علامه (حسن بن یوسف مطهر معروف به علامه حلی): از علمای بزرگ شیعه و مورد اعتماد است؛
2. الحسن بن الدربی: عالم جلیلالقدر بود؛
3.
مسعود بن محمد بن ابی الفضل رازی: علامه مجلسی در ج 95 بحار هنگام نقل
حدیث مینویسد: مسعود بن محمد و ابی الفضل رازی، ولی در توضیحی که در ج
104، ص 123 مینویسد: مسعود بن محمد بن ابی الفضل، یعنی این دو یک نفرند؛
نه دو نفر! و بعد مینویسد وی فقیهی صالح بود؛
4. علی بن عبد الجلیل بیاضی رازی: وی متکلم، باتقوا و اهل مناظره بود؛
5. شرفالدین المنتجب بن الحسن بن علی الحسنی: وی فقیهی صالح بود؛
6.
سدیدالدین ابو الحسن علی بن الحسن: با توجه به فراوانبودن راویان با نام
علی بن حسن، نمی توان به طور قطع وی را مشخص کرد و گفت ثقه هست یا نیست؛
7. عبد الرحمن بن احمد النیسابوری: شیخ اصحاب ری، حافظ، واعظ و فقیه بود؛
8. ابو عبدالله الحسین بن علی: علامه مجلسی مینویسد مشخص نیست وی چه کسی است؛ اما هر کس باشد، انسان صالحی بوده است؛
9. مسموسم (یا سموسم و یا سمرسم): علامه مجلسی مینویسد در کتابهای رجالی و غیره، مشخص نیست وی ثقه است یا نه؛
- ۲ نظر
- ۰۳ ارديبهشت ۹۴ ، ۰۱:۲۸
- ۳۱۳۵ نمایش